Menu bars icon
accessibility.alt.text.site.logo
Bullhorn icon
3
Search icon
Outlined cart icon

Laddkabel elbil

Här finns laddkablar från Deltaco till elbil och elhybrid till laddbox hemma. Vi har både laddkabel typ 2 med 1- eller 3-fas och Schuko laddkabel för säker laddning via vanligt vägguttag. Ju högre ampere/strömstyrka en laddkabel klarar desto snabbare laddning. Vill du ladda snabbare finns laddkabel med strömstyrka 32 A och om du klarar dig med en lägre strömstyrka väljer du i stället en laddkabel med 16 A. Väggfäste för att skydda laddningskontakten och förvaringsväska för laddkabeln är praktiska tillbehör.

Slider icon
Filtrera

Angel icon pointing right
Totalt 17 produkter
Sortering:
Circel with checkmark icon
I lager
Circel with checkmark icon
I lager
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör
Circel with checkmark icon
I lager
Circel with checkmark icon
I lager
Clock icon
Beställd från leverantör
Circel with checkmark icon
I lager
Circel with checkmark icon
I lager
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör
Clock icon
Beställd från leverantör

Hur väljer man rätt laddkabel till sin elbil?

Du kommer att behöva ladda elbilen både på publika laddboxar och hemma. Det första att göra är att kolla vad din elbil har för anslutning. Det finns två typer av anslutningar; typ 1 (SAE J1772 (IEC Type 1), samt Typ 2 (62196-2 (IEC Type 2). Typ 2 är numera EU-standard och i princip elbilar eller hybridbilar köpta 2014 eller senare har Typ 2-uttag. Är du osäker på om det är en laddkabel typ 2 kan du räkna antal stift på kontakten. Typ 2 har alltid sju stift.

Hur lång laddkabel ska man välja till elbilen?

Det beror självklart på hur långt det är mellan elbilen och laddstationen. För att undvika att laddkabeln blir helt utsträckt när man laddar kan det också vara bra att ha lite marginal på längden. Med en längre kabel får man större flexibilitet och vet att laddkabeln förmodligen räcker till på de flesta ställen man laddar elbilen på. Men ju längre laddkabel desto högre pris, så tänk igenom behovet ordentligt innan du väljer. Ju längre laddkabeln är desto mer plats kommer den också ta i bilen och den blir också tyngre att hantera. En generell rekommendation för att ha en laddkabel som fungerar i de flesta fall är en på 7,5 m.

Fungerar det att ladda elbilen i ett normalt vägguttag och vad ska jag tänka på i så fall?

Att ladda elbilen i ett vanligt vägguttag går, men är inget som rekommenderas ut säkerhetssynpunkt för regelbunden laddning. Elsäkerhetsverket i Sverige avråder från att använda detta laddalternativ som sitt regelbundna laddsätt. För laddning i ett vägguttag ska man använda en Schuko laddkabel av Typ 2. Schuko-systemet är framtaget för en säker laddning även i ett vanligt vägguttag. Denna typ av laddkabel använder bara 1-fas laddning. För att inte överbelasta vägguttaget sker laddningen med max 10 ampere.

Vad påverkar laddningshastigheten av elbilen?

Det är elbilens eller hybridbilens ombordladdare som avgör möjliggör hur snabbt man kan ladda. I en 1-fas laddkabel flödar strömmen bara genom en tråd/ledare medan en fas 3 laddkabel har tre ledare som strömmen går igenom. En elbil har oftast en 3-fas, medan hybridbilar bara har 1-fas. Har bilen alltså en 3-fas laddare ska du välja en laddkabel med 3-fas för att ladda snabbare. Med en laddkabel med 3-fas kan laddningseffekten uppgå till 22 kW, medan en 1-fas laddkabel bara klarar 3,7 kW vid 16A och 7,2 kW vid 32A.

Bra att känna till om att laddning av din elbil

Oavsett vilken laddkabel du använder oftast bara ladda batteriet till 80%. Att alltid ladda elbilen till 100% sliter på batteriet. Att alltid välja det snabbaste laddsättet för din elbil sliter också på batteriet och kortar livslängden på det. Hemma kan du därför ha en laddkabel med långsammare laddning, eftersom du förmodligen oftast laddar din elbil under natten.